30% — відкату? Міністра юстиції і Генпрокурора закликали розібратися з Державною виконавчою службою

Screenshot_1

За даними «Нашої версії» сьогодні в Україні до 80% фізичних та юридичних осіб, які справедливо виграли суд у матеріальних спорах, не можуть отримати належні їм кошти. Причина — небажання співробітників виконавчої служби (ДВС) виконувати свої обов’язки. Навіть під страхом зустрічної скарги вищестоячому керівництву. Навіть за 10% належної за судом суми, як було до 2014 року! Як повідомляють наші джерела в самій ДВС, останні два роки виконавча служба вирішує справи виключно за 30% відкату! Причому, 25% йде наверх. Природно, на такий відсоток віддачі готові погодитися лише деякі. По-перше, це незаконно, а отже, не підкріплене жодними гарантіями. По-друге, з чого раптом людина/організація повинні брати участь в злочинних схемах і, ризикуючи кар’єрою, давати хабар тим, хто зобов’язаний працювати за своєю посадою?

Зате за сумнівними, незаконними справами, там, де в суді перемогли рейдери, недобросовісні партнери, в зв’язці з корумпованими суддями — відсоток вилучення грошей обернено пропорційний. Воно й не дивно, адже віддати 30% рішалам з ДВС з чужих грошей набагато простіше, ніж віддати третину своїх, кровних, зароблених багаторічною працею.

У недавньому інтерв’ю порталу Цензор.net міністр юстиції Павло Петренко, в числі інших, відповів на питання журналіста, що стосуються якраз ситуації у вітчизняній ДВС. Наведемо тут уривок з інтерв’ю на задану тему.

Петренко

Приватні судові виконавці це не приватні колекторські компанії

Ось вам скарга від читача: «В Україні фактично не працює Державна виконавча служба. Наприклад, жодна фірма чи організація, що за останні два роки виграла суд у «Привату», нічого не отримала, бо ДВС не виконує свої обовязки».

Тут існує комплексна проблема. З одного боку, службовець ДВС із низькою зарплатою, низькою мотивацією, й за відсутності в законах чітких часових рамок виконання рішень, часто робить усе, щоб займати пасивну позицію, а подекуди навіть схильний «домовлятись» з учасниками виконавчих проваджень.

Та, з іншого боку, проблема ширша. Рівень довіри до наших судів 3-5%. А знаєте, який рівень виконання судових рішень? Так само: до 5%! Бо люди просто не виконують рішення судів, яким не довіряють.

Що стосується реформи ДВС, то ще в грудні ми подали в парламент пакет законів щодо неї. 2 червня, після шести місяців дебатів і дискусій, парламент прийняв цей пакет.

Якими будуть головні новації?

Перше: в Україні з початку 2017 року запрацює змішана система виконання судових рішень. Тобто в певних категоріях справ цим займатимуться приватні судові виконавці. Одразу розвіюю міф: це не приватні колекторські компанії. Діяльність приватних виконавців буде дуже подібна до діяльності приватних нотаріусів.

Вона дуже жорстко регламентована законом. Приватні виконавці мають право виконувати рішення судів тільки між суб’єктами господарювання й приватними особами, і тільки в певній категорії справ там, де йдеться про стягнення грошових коштів чи майнові стягнення. В справах, скажімо, про відбір дитини, в інших сімейних справах, у соціально чутливих справах приватні виконавці жодним чином задіяні не будуть.

Друге: закон нарешті чітко регламентує строки виконання тих чи інших дій як для приватних, так і для державних виконавців. Протягом семи днів порушується провадження, протягом трьох днів накладається арешт, протягом двох місяців завершуються всі дії, пов’язані з відчуженням майна боржника.

Третє, і найцікавіше: закон передбачає пряму грошову мотивацію для судового виконавця — як державного, так і приватного. Приватний виконавець отримує легальну винагороду 10% стягнутого боргу. Ці гроші не покладаються як додатковий борг на боржника. Для прикладу, якщо суд визнає борг у тисячу гривень, виконавець отримує від кредитора сто гривень за те, що той отримав цю тисячу.

Що стосується державних виконавців, то для них передбачено премію до 5% від суми стягнутого виконавчого збору.

Крім того, в законі з’являється реєстр боржників і юридичних осіб, і фізичних. Він буде публічним. Це важливо для бізнесу. Підприємець, маючи намір укласти угоду з тим чи іншим контрагентом, зможе попередньо пересвідчитись, чи немає в того боргів або невиконаних судових рішень по боргах.

Це все запрацює вже з 1 січня?

Частина положень запрацює вже з вересня, а інститут приватних виконавців — з початку наступного року. Реєстр боржників, я гадаю, почне діяти вже в цьому році. Важливо, що саме в цей період буде відбуватися набір суддів до нової судової системи. І, спільно з поверненням довіри до суду, ми отримаємо й нові показники виконання судових рішень. Бо зараз вони часто не варті паперу, на якому написані.

Джерело: http://censor.net.ua/r398214

Як бачимо, міністр дипломатично ухилився від прямої відповіді, хоча чудово знає про те свавілля, яке чиниться в його відомстві зараз. Всі надії зв’язуються з майбутньою реформою виконавчої служби, яка покликана стимулювати судових виконавців матеріально. Однак, в кращому випадку, реальних позитивних результатів можна обережно чекати не раніше, ніж через рік. А що робити тисячам людей, підприємців, організацій, які вже зараз зазнають колосальних збитків, розоряються через те, що ДВС нахабно саботує свою роботу — одному Богу відомо.

Проте, згідно із законом і своїх прямих обов’язків, і міністр юстиції Павло Петренко, і його колеги-силовики — Генпрокурор Юрій Луценко, і голова НАБУ Артем Ситник зобов’язані реагувати на звернення вже зараз, негайно. Інакше все їх слова і наміри перетворюються на фарс.

«Наша версія» підготувала і відправила відкритий журналістський запит в ГПУ, Мін’юст, НАБУ і ДВС, що стосується ситуації в ДВС і конкретного волаючий приклад з організацією, яка звернулася до редакції за допомогою. Наводимо цей запит повністю, і чекатимемо, що ж відповість і які заходи вживатиме влада для вирішення наболілого питання.

Лист-1

Лист-2

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *