Южаніна: «Допомагайте! А не кажіть про надфункції…»

Лише створення єдиної моделі отримання та обробки інформації силовими структурами дозволить Україні налагодити успішну роботу з розслідування не лише економічних, а й усіх видів злочинів.

Про це голова парламентського комітету з питань митної та податкової політики, керівник авторського колективу законопроекту НБФБ Ніна Южаніна заявила нещодавно у ході дискусії на тему «Робота Національного бюро фінансової безпеки».

Коментуючи питання, пов’язані зі введенням так званого «інституту аналітиків» – аналітичної служби, що стане основною у роботі НБФБ, Ніна Южаніна висловила своє занепокоєння з приводу стану справ у галузі отримання та обробки інформації, необхідної для роботи слідчих підрозділів правоохоронних структур.

За словами Ніни Петрівни, сьогодні кожне силове відомство збирає та використовує здебільшого лише власні напрацювання в даній сфері, а про повноцінний обмін інформацією між тими ж СБУ, МВС, НАБУ, ГПУ практично не йдеться. Не кажучи вже про створення єдиної інформаційної бази для усіх правоохоронних відомств на кшталт європейських країн.

Южаніна впевнена: ситуацію треба виправляти і негайно. Яким чином – покаже приклад Національного бюро фінансових розслідувань (НБФБ), законопроект про створення якого вже подано до Верховної Ради.

«Мені дехто задає питання: «А чому зараз аналітики в податковій міліції не роблять ту роботу, яку ви пропонуєте робити новому органу?», – каже Южаніна. – Пояснюю: у нашій країні, як із усіх інших питань, існує дуже багато складнощів і труднощів. Якщо ми зараз розберемо роботу державної фіскальної служби, то виявиться, що «Інспектор-2006» (автоматизована система митного оформлення, – авт.) і «Податковий блок» (система податкового адміністрування ДФС, – авт.) написані різними мовами. Системи між собою не корелюються, не зчитуються, не дають можливості взаємного інтегрування інформації з метою спільної обробки на основі новітніх моделей аналізу. Саме через таку неузгодженість та відокремленість сьогодні у нас кожен орган напрацьовує собі власні критерії ризику, ступеню важливості інформації, прораховує на власний розсуд можливі наслідки і приймає власний план дій».

«Ми хочемо запровадити – і це основа основ для роботи нового органу – роботу програмних продуктів кримінального аналізу, якими зараз користуються в Європі, – підкреслює Ніна Южаніна. – У нас ніколи не вистачало технічних можливостей, бажання, мабуть, придбати ці програмні продукти і запустити у повному обсязі в Україні. Але для того, щоб їх використовувати, в нас має бути одна точка, куди збігається вся інформація з державних органів, яка для аналізу є дуже важливою. І тому ми велику увагу приділили аналітично-інформаційному підрозділу нової структури. Я б хотіла, щоб саме на цьому акцентувалась увага всіх експертів. Допомагайте, а не розмірковуйте про надфункції, які концентруються в одному органі. Адже якщо ми не зосередимо в НБФБ всю інформацію з усіх інформаційних систем державних органів, то тоді наше твердження про те, що ми можемо аналітичним шляхом відслідковувати ті економічні злочини, які готуються, або ті моменти, які дають підставу для організації економічних злочинів, буде хибним. Бо тільки через обробку великого масиву інформації новітні програмні продукти кримінального аналізу можуть дати результат».

За словами народного депутата, у законопроекті про НБФБ приділено велику увагу можливостям спільного опрацювання з державними органами всіх інформаційних баз, що використовуються ними для забезпечення їх власної діяльності. Це дозволить уникнути у подальшому конфліктів щодо незгоди надання аналітикам Нацбюро доступу до потрібних у розслідуванні даних.

«Ці бази мають бути чітко вказані в проекті закону, щоб коли ми будемо підписувати міжвідомчі угоди чи протоколи, була можливість довести органу, що «ти маєш надати НБФБ інформацію», тому що вона вже визначена прямо в законі, і тому вона підлягає передачі в НБФБ – ми тільки маємо в протоколі визначити технічні складові щодо регламенту передачі інших технічних моментів, – пояснює народний депутат. – Це буде запорукою успіху, бо саме через відсутність таких прямих норм у законодавстві потерпає НАЗК. Адже якщо за кожною інформацією з перевірки даних щодо фізичної особи вони зараз мають звертатися до ДПС і чекати на відповідь лише в рамках запиту, то уявіть, які там обмеження у можливості аналізу і винесенні правильних висновків. Я вже не кажу про оперативність їх діяльності, ускладнену власне процесом отримання потрібної інформації».

Як розповіла у ході круглого столу Ніна Южаніна, під час робочого візиту до Литви членам авторського колективу законопроекту про НБФБ, до складу якого входять автори Концепції фінансової безпеки України Вадим Мельник та В’ячеслав Некрасов, було продемонстровано роботу створеної в цій країні Національно-інформаційної агенції. Саме до цієї служби надходить сьогодні уся інформація від державних органів. Співробітники агенції обробляють отримані дані, адаптуючи їх до вимог єдиної форми викладу та опікуються тим, щоб усі відповідні служби мали вільний та швидкий доступ до необхідних інфо-масивів.

«У нас же кожен продовжує «сидіти» на своїй інформації. Навіть коли ми цей процес обговорювали з МВС, було одразу непорозуміння: «Як це ви будете володіти нашою інформацією?!». Але ж без цього не можна! Бо щось для вас є несуттєвим, а для кримінального аналізу, для цих програмних продуктів це інформація, яка буде надавати нам розуміння величезних і значущих моментів, аргументів і так далі! – доводить нардеп. – Тобто, ви розумієте, що зараз відбувається? З одного боку – ми намагаємося довести суспільству, що аналітичним шляхом можна забезпечити розслідування кримінальних злочинів, а з іншого – намагаємося не дати новому органу необхідну для розслідування інформацію, наприклад, щодо фізичних осіб… Були запитання: «А для чого вам реєстр боржників за кредитами?». Це дуже пов’язано – ви бачите це на прикладі справ навколо «Приватбанку». В нас є фахівці, які пробували працювати з цими програмними продуктами, так вони кажуть: «Вводиш прізвище резидента, громадянина України, і коли система починає обробляти всю наявну інформацію, вона видає такі цікаві історії, які ми своїм простим розумом не можемо збагнути. А потім виявляється, що у цієї фізичної особи є такі-то родичі, які пов’язані з певними структурами, а ті структури беруть участь у агресивному плануванні, використовують бюджетні кошти, що перевищують такі-то суми… Це причинно-наслідковий зв’язок. Усі дані використовуються для того, щоб видати аналітику насправді дуже важливу інформацію».

Южаніна припускає, що процес налагодження такого інформаційного забезпечення буде складним і тривалим. Проте реалізувати концепцію створення єдиної мережі обміну даних між силовими структурами Україні вкрай необхідно. Адже це – чи не найголовніша умова організації ефективної боротьби з економічною злочинністю . І не лише у нашій державі, а й на міжнародному рівні.

Запис дискусії на тему роботи НБФБ України тут:

https://www.facebook.com/LIGAZAKON/videos/1710340365688728/

Sharing is caring!

Send a Comment