За сприяння керівника “Укрзалізниці” український ліс їде в Польщу

Члени команди польського менеджменту у правлінні ПАТ “Укрзалізниця” підтримують потік контрабанди лісу та сприяють продовженню циркуляції “сірих” коштів у структурі.

За близько півроку роботи новаторів правоохоронні органи, громадяни прикордонних регіонів та працівники ЗМІ продовжують фіксувати факти порушень.

Сьогодні нелегальне перевезення лісоматеріалів до Румунії, Словаччини, Чехії, а найбільше – Польщі, контролюють запрошені із Польщі члени правління компанії.

Джерелом тіньового прибутку стає не тільки вивезення вітчизняного лісу, а й транзит російського та білоруського до Румунії: така схема запрацювала близько шістьох місяців тому.

Внутрішнє розпорядження керівника “Укрзалізниці” полягає в тому, щоб максимально сприяти нелегальним перевезенням до Польщі українського лісу.

Керівникам регіональних та місцевим управлінь, а також відповідальним за зупинкові пункти дали вказівку, щоб усі документи для таких перевезень відповідали нормам закону. Фактично, персоналу “Укрзалізниці” дали зелене світло на підробку документації.

Боротьба з контрабандою та нелегальними перевезеннями на українській залізниці були одним з основних стратегічних завдань залученої польської команди, і на небезпеку рецидивів цих явищ звертали увагу українські парламентарі.

Як сказав у коментарі для ІНФОРМАТОРа голова комітету Верховної Ради з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк, за останні 5 років контрабанда лише по трьох товарних позиціях (дрова, ліс-кругляк та пиломатеріали) склала близько 1 мільярда доларів США.

Попередження Балчуну

Іще у серпні 2016 року міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що ПАТ “Укрзалізниця” ні за яких обставин не може перевозити заборонені до експорту товари, серед яких – і ліс-кругляк.

“”Укрзалізниця” – це транспортна компанія і вона повинна відповідати за те, що перевозить. Ліс-кругляк заборонений до експорту, і він не може перевозитися “Укрзалізницею”. Вагонів і так не вистачає – їх можна завантажити іншим товаром “, – сказав тоді голова Мінінфраструктури.

На зауваження про те, що процес завантаження вагонів контролюється представниками митниці, які і повинні нести відповідальність за зміст, міністр закликав притягнути винних в перевезенні заборонених товарів до відповідальності.

“Запрошуйте СБУ, прокуратуру, якщо митники, які присутні під час завантаження складів, йдуть на порушення закону”, – підкреслив Володимир Омелян.

Уже в лисопаді міністр наголошував на необхідності особистої зустрічі із Войцеком Балчуном та тіснішого діалогу про швидкість та успішність реформ.

На початку листопада Володимир Гройсман заявив, що готовий звільнити Войцека Балчуна, якщо той “зійде з рейок”.

Проти збереження корупційних схем вивозу лісу на залізниці протестували народні депутати, громадські діячі та навіть митці. У вересні чернівецький художник Тарас Поталайко протестував на пероні залізничного вокзалу з гаслом “Перестаньте вивозити ліс!”

У грудні директор консалтингової компанії William invest expert Віктор Медведь заявив, що корупційні схеми не зникли із структури “Укрзалізниці” та працюють у тих самих масштабах.

“Ніяким чином. За жодним напрямком залізниці схеми, які працювали раніше, не припинені: вони всі працюють, як і працювали.

Просто змінилися бенефіціари, тобто, підставні компанії, але схеми працюють.

Я ще раз підкреслюю, що 0,7% від валового доходу як прибуток для такого підприємства-монополіста – це нічого взагалі. Це навіть не в межах статистичної похибки, це в десять разів менше статистичної похибки, розумієте? Це огидні показники абсолютно, тому тут немає чим пишатися”, – сказав експерт.

Рецидиви контрабанди

Мешканці прикордонних регіонів та вузлових станцій продовжують фіксувати відправку закордон залізничних ешелонів із українським лісом-кругляком.

Гр

У листопаді цього року незаконне зберігання і перевезення лісу-кругляка зафіксували на Черкащині.

“Працівники державної установи, діяльність якої пов’язана із забезпеченням реалізації державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, діючи за попередньою змовою із приватними підприємцями, шляхом зловживання своїм службовим становищем, розтратили ввірені їм лісові ресурси шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивої інформації щодо обсягів виконаних робіт, об’ємів деревини, а також організували фіктивні конкурсні процедури на вирубку лісових ресурсів та аукціони з продажу необробленої деревини.

У свою чергу, залучені до злочинної схеми приватні підприємці, організовували зберігання, перевезення, переробку та реалізацію незаконно вирубаної деревини та лісоматеріалів. За вказаним фактом зареєстровано кримінальне провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем) КК України.

У ході досудового розслідування вилучено документи щодо організації та проведення фіктивних конкурсів на вирубку лісу, документи про проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, участь в яких приймали одні і ті ж суб’єкти господарювання, чорнову бухгалтерію, а також ряд інших документів, які підтверджують неправомірні дії державних службовців та пов’язаних із ними приватних підприємців.

Завдяки проведеним обшукам виявлено та вилучено понад 1000 кубічних метрів незаконно вирубаного лісу-кругляка та близько 500 кубічних метрів пиломатеріалів, а також грошові кошти в сумі понад 2 млн. грн., набуті в результаті вчинення кримінального правопорушення.

Наразі встановлюється сума збитків, завданих державі.

На теперішньому етапі досудового розслідування наявні в матеріалах кримінального провадження дані свідчать про тривалу підготовку та системність вчинюваних злочинів, дослідження яких триває. Повідомляє прес-служба прокуратури Черкаської області”, -йшлося у прес-релізі правоохоронців.

16 серпня цього року о 9 ранку до центрального офісу Держприкордонслужби і Чопського прикордонзагону увірвалися правоохоронці на чолі зі співробітниками Головної військової прокуратури. Вони шукали документи щодо незаконної вирубки і вивезення українських лісів до Словаччини.

Унаслідок операції у державній прикордонній службі самі виявили порушення у Чопському прикордонному загоні, де необ’єктивно провели розслідування нелегального вивезення лісу.

Тоді ж прикордонники заявили, що обшуки – це спроба “зіштовхнути лобами” Держприкордонслужбу та Нацполіцію.

Після скандалу Володимир Гройсман доручив правоохоронцям розслідувати прецедент. Результату чекають до цього часу.

Як відомо, раніше ІНФОРМАТОР опублікував документи, які доводять, що члени польської команди реалізували схему привласнення понад 12 мільйонів державних коштів. Зокрема, керівництво самовільно виділило 3 мільйони гривень на компенсації членам правління “Укрзалізниці” та 9 мільйонів на корпоративні картки для членів правління.

Нагадаємо, на початку червня 2016 року уряд припинив повноваження членів правління ПАТ “Українська залізниця” директора із корпоративного управління та мотивації персоналу Оксани Маріної, екс-радника міністра інфраструктури Штефана Вольтера Хофсаеса та колишнього виконувача обов’язків голови правління Євгена Кравцова.

6 червня підписали контракт із новим очільником ПАТ “Укрзалізниці” – Войцехом Балчуном. На момент обіймання посади Балчун не володів українською мовою.

До цього поляк був керівником PKP Cargo, однак покинув пост з низки причин. Зокрема, за даними польського видання wpolityce.pl, між Бальчуном і чинним президентом групи PKP існував конфлікт щодо управління компанією.  Крім того, за даними видання, на посади в компанію були призначені люди, які були близькими членами родини Бальчуна (мали з ним родинні відносини).

Також зазначалося, що на відставку Войцеха “вплинули втрати на ринку компанії. Зниження трафіку під час перебування Бальчуна на посаді президента склали 25% (з більш ніж 140 мільйонів тонн у 2007 році до блозько 110 млн тонн у 2012 році). Така ситуація спричинила гальмування процесів інвестицій та реконструкції”.

Міністр інфраструктури України Володимир Омелян представив новий склад правління, до якого увійшли директор з економіки і фінансів “УЗ” Олександр Бужор; управління соціальним блоком доручено Марчеку Жельку; поляк Ремігіуш Пашкевич очолив інфраструктурні проекти; Марек Роберт Залєсний призначений відповідальним за вантажні перевезення та операційну діяльність. У новому складі Правління також залишився українець Сергій Михальчук.

Згідно з планом нового керівника, “Укрзалізниця” за перший рік роботи менеджменту мала заощадити 7 мільярдів гривень.

У листопаді цього року стало відомо, що ПАТ “Укрзалізниця” перебуває у стані технічного дефолту. Про це заявив сам Войцех Балчун, наголосивши, що такий колапс триває фактично із квітня. Того ж місяця прем’єр-міністр звернувся до чиновника, закликавши звернути увагу на афільовані з “Укрзалізницею” компанії.

Олег Виговський 

для ІНФОРМАТОРа

Sharing is caring!

Send a Comment