Фінкомітет забракував конкурс з міжнародниками в Бюро фінрозслідувань

АРТЕМ КОВБЕЛЬ, партнер Kreston GCG

Дива не сталося. Проект закону про Бюро економічних розслідувань не виправдав себе

Українські законодавці чудово вміють складає тексти законів так, що навіть найпрогресивніший з них за фактом виявляється просто завуальованій копією старих порядків. Обіцяний законопроект №1208 про створення Служби фінансових розслідувань, на жаль, спіткала та ж доля. Він мало чим відрізняється від аналогічного документа 2016 року і разом з його достоїнствами успадкував його недоліки теж. А заодно – обріс і новими сумнівними нормами.

Незрозумілий креатив

Перше, що відразу ж впадає в очі – зміна назви відомства. Тепер воно буде називатися не Служба, а Бюро фінансових розслідувань. Зміна, звичайно, косметична, і заслуговує увагу тільки тому, що екс-глава РНБО Олександр Данилюк, презентуючи законопроект, обіцяв незвичайна назва нової служби.

Але, як бачимо, тут сенсації не вийшло. Можливо, креатив мався на увазі в якійсь схожості абревіатури БФР з ФБР? Тим вище градус іронії, адже у американського ФБР зовсім інші завдання, структура, все інше.

Головна мета не досягнута

Того, заради чого всі так чекали законопроект №1208, теж не відбулося. Єдиного органу, що концентрує в собі всю повноту влади з розслідування економічних злочинів, ми так і не отримали. У законопроекті просто немає відповідного рядка. Документ наділяє БФР повноваженнями розслідувати фінансові злочини, але не уточнює, що інші відомства не мають права цим займатися.

Таким чином, формально та ж СБУ зберігає за собою право вести фінансові розслідування. І навіть зможе втручатися в роботу самої БФР з приводу і без, якщо захоче. Адже «зони впливу» між власне Бюро та іншими правоохоронними відомствами також не визначені. Більш того, в законопроекті не прописаний захист БФР від, скажімо так, надмірного впливу СБУ. Стаття 7 законопроекту говорить про незалежність нового відомства, забороняє незаконне втручання в його роботу органів державної влади, органів місцевого самоврядування тощо Але про СБУ немає ні слова.

Все це створює великі ризики, в першу чергу – для бізнесу. Підприємцям і так доводиться звітувати перед різноманітним набором чиновників. Новий законопроект не просто не спростив їх положення, але додав нового учасника, з яким теж доведеться якось взаємодіяти.

Вибори – не вибори

Вкрай сумнівно виглядає і процедура обрання керівника БФР і його заступників. Відкритий конкурс, як при виборі глави НАБУ, наприклад, чомусь замінили консультативним конкурсом. Умови його проведення, до того ж, чітко не прописали. При такому розкладі надії на те, що керівників БФР дійсно обиратимуть, а не призначати за вказівкою, якось різко знижуються.

Незрозумілий функціонал

У всіх відомств є завдання, які вони зобов’язані виконувати. Є вони і у Бюро фінансових розслідувань, але й тут теж все не слава богу. Законопроект №1208 дуже детально розписує, наприклад, те, якою паперовою роботою повинні займатися співробітники БФР, яких людей можуть залучати до співпраці, в яких випадках можуть втручатися в діяльність державних органів і т.д.

Але ось ключова функція відомства – розслідування економічних злочинів – прописана коротко і ніби між іншим. Більше конкретики не завадило б. Бентежить і те, що в завдання нового відомства чомусь не вказані опції типу «розслідування фактів відмивання грошей та ухилення від сплати податків» і «запобігання незаконних фінансових схем».

У тексті присутня тільки загальна фраза про обов’язок розслідувати «правопорушення в сфері господарської діяльності». Таке формулювання занадто загальне, нечітке. Це провокує небезпеку різного трактування закону і, як наслідок, втручання в роботу БФР під будь-яким зручним приводом.

А ще є небезпека, що Бюро фінансових розслідувань в результаті просто загрузне в розкритті дрібних економічних злочинів, а ось розслідування великих фінансових схеми будуть або гальмуватися, або стануть надбанням інших державних структур. У будь-якому випадку бізнесу легше не стане.

Вище сказане відноситься до категорії ключових претензій. Але є ще безліч питань до тексту законопроекту №1208. Наприклад, дивним виглядає зняття обмеження на розмір штату БФР. Анонсуючи майбутній законопроект Олександр Данилюк свого часу уточнив, що ліміт «не повинен перевищувати 3000 осіб».

В оприлюдненому документі подібного уточнення немає. Чому – незрозуміло. Адже навіть 3000 чоловік – це досить багато. А якщо цифра зросте ще більше – рівень бюрократизації структури і зовсім злетить до небес. Ризик повального і безконтрольного відкриття справ проти «білого» бізнесу, як було за часів існування економічного департаменту Національної поліції, теж зберігається.

Висновок напрошується сам собою: документ потрібно переглядати і змінювати. У нинішньому варіанті він не пропонує нічого кардинально нового, ніяких глобальних змін ні для країни в цілому, ні для бізнесу зокрема.

ДЖЕРЕЛО

Sharing is caring!

Send a Comment