Що не так зі святковими флагштоками в регіонах

Президентську ініціативу – встановити по всій країні найвищі флагштоки – “на місцях” виконували поспіхом і з порушеннями. Розповідаємо, як зводили флагшток до святкувань на прикладі Кропивницького.

На початку 2021 року Офіс Президента України, а потім і Кабмін донесли головам обладміністрацій нову ініціативу. Проект встановлення найбільшого державного прапора України. В кожному обласному центрі, а подекуди не тільки там, до Дня Державного прапора і 30-ї річниці незалежності Україні мали з’явитись найвищі флагштоки з найбільшими державними прапорами в регіоні. Оплачували проект кожен зі “своєї” кишені, тобто – з обласного чи місцевого бюджетів.

В окремих випадках, щоб виконати президентське побажання, чиновники просто ігнорували законодавство, не турбуючись про безпеку людей, які відвідуватимуть нововідкриті об’єкти після святкового підняття прапорів. Як наслідок – в Ужгороді флагшток вже похилився, а в Херсоні взагалі впав. У Кропивницькому зведення флагштоку стартувало без дозволів, а підрядника обрали на тендері з ознаками змови.

Встигнути до свят

Встановлення флагштоку в Кропивницькому замовляв Департамент капітального будівництва Кіровоградської ОДА. Ключовий документ – дозвіл на виконання будівельних робіт від Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) – Департамент ОДА отримав лише 25-го серпня. Тобто вже після Дня Незалежності.

Флагшток поставили без дозволу. Саме так, 23-го серпня голова Кіровоградської ОДА Марія Чорна під камери взяла участь у піднятті найбільшого державного стягу області, а лише через 2 дні підлеглим пані Чорної дали «зелене світло» на зведення флагштока до цього прапора. Простими словами: усі роботи, що проводились до цього, були незаконними.

Дозвіл Департамент капбудівництва отримав не лише невчасно, але й далеко не з першого разу. Першу невдалу спробу чиновники зробили 22 червня, а далі повторили свій «успіх» ще 30 червня, 21 липня та 10 серпня. Причини відмов були різні: невірно визначений клас наслідків, не надано дозвіл органу охорони культурної спадщини на проведення робіт, не надано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо будівель і інженерних споруд, які піддаються реставрації та інше.

Такі проблеми – не лише з будівництвом кропивницького флагштоку. Зокрема у Вінниці флагшток встановили ще 27 липня, а дозвіл на початок проведення будівельних робіт Департамент капбудівництва Вінницької міської ради отримав лише 5-го серпня. У Хмельницькому підняття прапора на новому об’єкті відбулось разом зі всією країною, 23 серпня, а дозвіл на будівництво ще навіть не отримали. Він наразі очікує розгляду. Аналогічна ситуація й у Чернівцях.

В українському законодавстві є санкція за будівництво без дозволів. У цьому випадку – штраф замовнику на понад 2 млн грн (станом на 2021 рік). Однак його навряд хтось отримає.

“Хитрість у тому, що ще в березні минулого року в рамках процесу ліквідації ДАБІ інспекція припинила провадити архітектурно-будівельний контроль. Таким чином,

такі вольності наразі ціком безпечні для замовників і підрядників. Вони можуть будувати все що завгодно і як завгодно, тому що в принципі їх нема кому перевірити”, – констатує експерт з містобудування Георгій Могильний.

Будівельники зі зв’язками, але без техніки

Окремої уваги заслуговує і тендер із обрання підрядника для зведення кропивницького флагштоку.

У ньому перемогло ТОВ «КАРМ» Валентина Радченка. Фірма попросила за свої послуги 3,3 млн грн. З нею конкурували ще дві фірми – ТОВ «Саланг-92» і ТОВ «Будівельна група Комфорттаун». Вони запропонували виконати замовлення дорожче.

Мінімум один з двох конкурентів на цьому тендері має зв’язок із переможцем. Річ у тім, що Валентин Радченко, власник ТОВ “КАРМ”, засновував разом із співвласницею ТОВ «Саланг-92» Іриною Сулім обслуговуючий кооператив «Дачний кооператив «Дружба2».

Цей факт свідчить про наявність зв’язків між учасниками процедури закупівлі та їх ймовірну змову під час тендеру”, – наголошує експерт з публічних закупівель, виконавчий директор Центру громадського моніторингу та досліджень Юрій Кузько.

З тендерної документації випливає: власної техніки у фірми, що зводила кропивницький флагшток, немає. Весь необхідний реманент, а це автонавантажувачі, автомобільні крани, віброзаглиблювачі, бурові установки, катки та навіть дриль, перфоратор, відбійний молоток та багато іншого, фірма орендує.

Машини та механізми підрядник обладміністрації брав у ПП «Тек Центр», а будівельну техніку – у ТОВ «Кронос-Лідер» (у цій фірмі раніше працював головним інженером нинішній керівник управління капбудівництва Кропивницької міськради).

Не має ТОВ «КАРМ» і власних приміщень. Виробничу базу винаймає у вже загаданого ПП «Тек Центр», а офіс у підприємця Олега Завгороднього.

Засновник фірми-переможця тендеру Валентин Радченко має ще кілька цікавих зв’язків. Зокрема партнером Радченка у двох громадських організаціях (ГО “Кіровоградська обласна громадська організація “Автоветеран” та ГО “Громадський контроль Кіровоградщини”) є місцевий підприємець Олександр Кокош, який свого часу очолював первинну організацію “Партії регіонів” у тоді ще Кіровограді.

Крім того, одну з цих двох громадських організацій Радченко заснував разом з Антоном Шевченком, який нині обіймає посаду заступника директора Департаменту надання адміністративних послуг Кропивницької міської ради.

На питання про виявлені нами порушення, зокрема будівельні роботи без дозволу, Валентин Радченко запропонував радіти, що наразі претензії до якості виконаних робіт відсутні. “Ну от і радуйтесь, що все там слава богу,” – зазначив він і завершив розмову.

У підсумку – флагшток зведено та офіційно відкрито, чиновники та посадовці задоволені роботою та результатом. А от на дотримання законодавства, як показує ця історія, можна і очі закрити. Головне – до свят встигли.

Павло Лісниченко

Матеріал створено в рамках проєкту “Лабораторія викриттів 3.0”. Проєкт реалізується спільно Bihus.Info та Interlink Academy за підтримки German Foreign Ministry.

Sharing is caring!

Send a Comment