Справа фермера з Херсонщини Миколи Мартиновця показала, що антирейдерські закони без покарання корумпованих чиновників — фікція

Як стало відомо ГО «Чесне Правосуддя», у парламенті зареєстровано антирейдерський законопроект «Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству», покликаний мінімізувати аграрне і земельне рейдерство.

Про це повідомив ініціатор законопроекту, голова земельного підкомітету Аграрного комітету ВРУ Олег Іванович Кулініч. «Після того, як у Раді був провалений президентський законопроект №7363, який містив низку антирейдерських норм, потрібно шукати інші законодавчі шляхи для вирішення проблеми аграрного і земельного рейдерства, яка сама по собі нікуди не зникла. Розуміючи це, ми разом з представниками майже всіх фракцій та груп ВРУ (всього 32 народні депутати) зареєстрували в парламенті окремий законопроект на цю тему», — пояснив Кулініч О.І в інтерв’ю Агропорталу.

Слабкі місця антирейдерського закону

З тих пропозицій та нововведень, які передбачає законопроект, невідомо яким чином будуть застосовуватись, а головне – контролюватись реалізація запропонованих норм, зважаючи на те, що законопроектом не передбачена відповідальність за невиконання положень закону, що робить цей акт нічого не вартим папірцем. Зокрема, жодним чином не передбачена відповідальність головних виконавців-узаконювачів рейдерських замовлень — нотаріусів, держреєстраторів, суддів. Можна скільки завгодно марити про контроль за реєстрами та майновими правами, але поки відповідальність згаданих учасників процесу буде мізерна — рейдерство буде процвітати!

screenshot_1

Як показала горезвісна справа фермера з Херсонщини Миколи Мартиновця, директора СПрАТ «Водолій», як діючі, так і запропоновані новим законопроектом запобіжники проти рейдерських захоплень, є абсолютно безпорадними в теперішній час. Антирейдерські штаби Мін’юсту також були не в змозі зупинити рейдерську навалу.

Див. — «ГПУ попереджено, що херсонська земельна мафія готує новий замах на життя фермера Миколи Мартиновця»:

https://n-v.com.ua/gpu-poperedzheno-shho-mafiya-gotuye-zamah/

Отже, давайте на прикладах розберемо, чого не вистачає новому антирейдерському законопроекту, і що може дійсно стати на заваді рейдерам.

Так, зокрема, в законі прописано, що одним із запобіжників рейдерству буде: «Протидія підробці документів, які подаються на реєстрацію, за рахунок надання власнику земельної ділянки та учаснику господарського товариства можливості підписати у нотаріуса документ, за яким будь-які дії з управління цим об’єктом, чи то земельною ділянкою, чи часткою у статутному капіталі, мають вчинятись за нотаріальними договорами (своєрідний арешт на майно за ініціативою власника)».

Вони це серйозно? Автори закону як ті наївні піонери, які думають, що варто повісити табличку «не смітити» і місце очиститься само по собі.

Справа фермера Миколи Мартиновця, який став жертвою земельних рейдерів, яскраво показала, що ця норма закону про «захисні» нотаріальні договори – це безглуздя. Бо сучасні рейдери якраз і користуються підробленими нотаріальними документами. Саме так сталося в справі Мартиновця М.М., де рейдери підробили довіреність на вчинення дій від імені фермера у нотаріуса київського нотаріального округу — Тарасенка А.В. І навіть доведення факту підробки документів і відкриття кримінального провадження не зупинило рейдерів, бо на їхньому боці опинилися корумповані судді, які закривають очі на факти підробки документів і незаконну маніпуляцію з Держреєстрами.

Отже, поки нотаріус і держреєстратор, яких залучають до рейдерських схем, будуть залишатись із мізерною кримінальною відповідальністю, кожна законодавча ініціатива, спрямована на подолання рейдерства, буде нікчемною.

Розглянемо і прокоментуємо кілька інших нововведень законопроекту №8121

автоматизацію взаємодії між Державним земельним кадастром і Державним реєстром речових прав на нерухоме майно для унеможливлення випадків подвійної реєстрації договорів оренди землі;

Гарна і слушна пропозиція. Але без діючої системи невідворотного покарання вона лише трохи ускладнить завдання рейдерам. Їм буде потрібно мати двох взаємопов’язаних корумпованих чиновників на зарплаті – в Держкадастрі і в Держреєстрі. У когось є сумніви, що цю проблему рейдери легко владнають?

відцифрування усіх наявних у Держгеокадастру відомостей про раніше видані державні акти та зареєстровані договори оренди і внесення цих відомостей до кадастру (ми маємо величезну кількість прав на землю, зареєстрованих на паперових носіях до 2004 року, і цієї інформації у електронному вигляді немає);

Ось тут «шановне» рейдерство, якщо не прийняти ефективні заходи, розгуляється на повну. При передачі актів на відцифрування  дідусями і бабусями, можна не сумніватись, буде запроваджений справжній рейдерський фільтр із держслужбовців, пов’язаних із потужними рейдерськими угрупованнями, на кшталт ТОВ «Украгросолід Інтернешнл», який буде визначати слабкі ланки. Залишається лише гадати, який процент з цих неоцифрованих прав на дорогоцінну землю опиниться під контролем рейдерів за допомогою корумпованих оцифровувачів. Але можна не сумніватися, що він буде вражаючий, достатній для того, щоб спричинити масове обурення, якщо не повстання.

внесення відомостей до кадастру можна буде здійснити он-лайн, через електронний документообіг;

Та ж сама ситуація. Якщо тому, хто вносить ці відомості запропонують хабара 100 000 доларів, а відповідати він буде лише штрафом або звільненням, то можна не сумніватись, що охочі до прийняття у рейдерську спільноту будуть шикуватись у чергу. 

надання можливості одержати будь-яку інформацію з Державного земельного кадастру в електронній формі;

Дуже добра новина. Вона якраз допоможе рейдерам вираховувати потенційних жертв не виходячи навіть з офісу!

зміна процедури поновлення договорів: договори оренди будуть двох видів — з пролонгацією та без пролонгації;

Якою б не була процедура поновлення договорів, якщо нотаріуси завіряють підроблені документи, а держреєстратори вносять зміни в ЄДРП відповідно до того, як їм заплатять рейдери – порядку не буде.

збільшення гарантійного внеску для учасників земельних торгів з 5% до 50% річної орендної плати та заборона зменшувати орендну плату, встановлену за результатами аукціону, після укладення договору оренди. Це унеможливить ситуацію, коли учасники торгів фактично зривають аукціон, спочатку пропонуючи явно завищену орендну плату, а потім відмовляючись підписувати договір.

Дуже потрібна норма. Але діятиме вона лише тоді, коли буде прописана реальна відповідальність порушників закону і буде відпрацьований механізм притягнення до відповідальності, чого ми не бачимо взагалі.

Автор законопроекту О.І. Кулініч резюмував представлення свого законопроекту: «Переконаний, що боротьба з рейдерством повинна стати одним з пріоритетних завдань для парламенту, адже від цього прямо залежать економічна безпека нашої держави, іноземні та внутрішні інвестиції в АПК, збільшення експортного потенціалу України у світі!».

Безкарні злочинці законів не бояться

Але, як бачимо, вся ця корисна робота може зійти нанівець, якщо не буде підкріплена новою системою невідворотного покарання тіньових учасників рейдерських махінацій, а саме – нотаріусів, держреєстраторів та суддів. Так, на нашу думку, варто негайно внести зміни до Кримінального кодексу України, які б полягали в збільшенні покарання за підроблення документів та за зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги. Самих рейдерів, які тісно пов’язані з правоохоронними органами і владою, дуже важко притягнути до відповідальності. А от нотаріуси і держреєстратори, які виконують замовлення рейдерів і роблять протиправні дії, мають чітко розуміти, що покарання буде невідворотнім! Необхідно зробити хоча б так, щоб знайти готового до махінацій держреєстратора/нотаріуса було б важче і дорожче, ніж знайти і найняти кілера найвищої міжнародної категорії.

screenshot_3

Автомати АК-47 у кожного фермера — поки що єдина ефективна зброя проти земельних рейдерів

Окрім того, заслуговує окремої уваги збільшення покарання за прийняття суддею завідомо неправосудного судового рішення, а також створення реальних механізмів притягнення до відповідальності такого судді.

Важливим також є той факт, що Вища рада правосуддя у питаннях протидії рейдерам, показала себе як заангажований орган, який не виконує покладені на неї функції із притягнення до відповідальності суддів, які, зокрема, вчиняють дисциплінарні проступки і виконують рейдерські замовлення. Зокрема, у згаданій справі Мартиновця суддя Олена Ковбій з Херсонського окружного адмінсуду регулярно приймала рішення на користь рейдерів з ТОВ «Украгросолід Інтернешнл», ігноруючи порушення закону та факти підробки правовстановлюючих документів. Так, система своїх не здає, не зважаючи, що О. Ковбій виносила ухвали, ігноруючи наказ Мін’юсту щодо відновлення прав фермера Мартиновця на оренду землі. Більше  того, на сьогоднішній день відсутні будь-які механізми захисту прав потерпілих осіб від свавільної поведінки та діяльності суддів у Вищій раді правосуддя, оскільки відсутні реальні способи оскарження рішень останньої. Тому для подолання рейдерства вкрай важливими будуть і зміни до Закону України «Про Вищу раду правосуддя».

Також кричуще необхідно разом з Антикорупційним судом, розробити та впровадити інститут незалежних судових експертиз, куди б увійшли авторитетні адвокати, юристи, громадські діячі, колишні судді, і які б давали неупереджену оцінку тим чи іншим рішенням суддів по конкретних справах, де є підозра на неправомірне рішення.

Сподіваємось, що автори закону це зрозуміють і зроблять все від них залежне, щоб унеможливити аналогічні випадки рейдерського захоплення земельних ділянок та прав на них, які відбуваються тисячами по всій Україні.

Сергій Рябець, Святослав Волик — спеціально для НВ

Sharing is caring!

Send a Comment