Стандарти електропостачання — не для ДТЕКу. Відповідь національного регулятора жителям с. Хотянівка, що на Київщині: інтереси монополіста — понад усе

У тому, що українцям вимикають світло, звичайно, визначально винні російські удари по інфраструктурі, генерації, окупація ЗАЕС. Свого часу електрики вистачало на всіх, навіть на експорт. Зараз її доводиться розподіляти у ручному режимі. Коли жителям придеснянського села Хотянівка, що на Київщиніі, електрику не вмикали майже чотири доби, вони вирішили звернутись зі скаргою до НКРЕКП, аби та врешті-решт відновила справедливість у розподілі ресурсу, без якого життя у сільській місцевості зупиняється. Відповідь державного регулятора показала: фахівці, які вважають, що у цій сфері все просякнуто корупцією, афільованими зв’язками, приватним інтересом, недалекі від істини…

В тему — Олексій Кущ: Хто з’їв мою електроенергію?

Скарга на недотримання ПрАТ «Київобленерго» та його структурними підрозділами стандартів якості електропостачання

Протягом тривалого часу житлові будинки в с. Хотянівка Вишгородського району систематично відʼєднуються від енергопостачання на 12 та більше годин на добу; застосування графіків відключень некоректні, їхні терміни і тривалість не дотримуються.

У результаті температура у будинках знижується до критичної, відсутні вода, тепло і власне електрика. При короткочасному відновленні електропостачання напруга в електромережі аварійно низька, що підтверджується фотофіксацією (додаток 1).

В умовах вимушеного обмеження в споживанні електричної енергії, спричиненого збройною агресією РФ, всупереч рішенню НКРЕКП, електропостачальник не застосовує понижуючий коефіцієнт у разі відсутності фактичних показів лічильника.

Ба більше, рахунки за електроенергію містять недостовірні відомості. У квитанціях зазначаються завідомо неправильні показники лічильника, аби штучно збільшити обсяг споживання й, відповідно, розмір оплати, який не відповідає фактичному обсягу спожитої електроенергії. Реакція на обгрунтовані заяви про здійснення перерахунку відмовна.

12 серпня 2020 року, з метою посилення відповідальності компаній за неякісне надання послуг споживачам, НКРЕКІ внесла зміни до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, якими було запроваджено нові гарантовані стандарти та компенсації за їх недотримання:

5 нових стандартів для операторів систем розподілу (11 встановлених вимог) та 2 — для електропостачальників, зокрема, таких як: виставлення електропостачальником споживачу вірного рахунку; дотримання строків надання послуг комерційного обліку (заміна лічильника. перевірка лічильника тощо); кількість перерв тривалістю понал одну голину протягом попередніх 12 місяців у одного споживача для: аварійних перерв з вини компанії: менше 9 перерв — для сільської місцевості; менше 7 — для міської; для планових перерв з попередженням — менше 12. Стандарт щодо кількості перерв запроваджено з 01.07.2021.

Враховуючи вищенаведене, у звʼязку із систематичним недотриманням стандартів якості, понаднормовану кількість перерв в енергопостачанні, некоректність застосування графіків відключень, недотримання їхніх термінів і тривалості, фальсифікацію розрахунків,

ПРОСИМО:

1) вжити передбачених законодавством заходів щодо припинення порушення прав споживачів електроенергії з боку ПрАТ «Київобленерго» та його структурних підрозділів;

2) зобовʼязати ПрАТ «Київобленерго» та його структурні підрозділи здійснити перерахунок за спожиту електроенергію згідно зі змінами до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, якими було запроваджено нові гарантовані стандарти та компенсації за їх недотримання:

3) забезпечити електропостачання відповідно до вимог нормативно-правових документів:

4) письмову відповідь із зареєстрованою належним чином копією даного звернення надіслати Федоренко Л.А. на адресу: 07363, Київська область, Вишгородський район. с.

Хотянівка.

Додаток. 1. Фотофіксація рівня напруги в електромережі.

2. Підписні листи

ПІДПИСНИЙ ЛИСТ ЖИТЕЛІВ С. ХОТЯНІВКА ВИШГОРОДСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ЩОДО НЕДОТРИМАННЯ ПРАТ «КИЇВОБЛЕНЕРГО» ТА ЙОГО СТРУКТУРНИМИ ПІДРОЗДІЛАМИ СТАНДАРТІВ ЯКОСТІ ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ

Просимо звернути увагу, що постачання електроенергії відсутнє з 19 грудня 2022 р.

ВІДПОВІДЬ З НАЦІОНАЛЬНОЇ КОМІСІЇ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ (НКРЕКП)

Федоренко Л. А., вул. Деснянська, 3/2, с. Хотянівка

Вишгородський р-н, Київська обл., 07363

lubovdor@ukr.net fedorenkolyubov1@gmail.com

ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі»

ТОВ «Київська обласна енергопостачальна компанія»

 

Шановна Любов Антонівно!

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), розглянула звернення та в межах компетенції повідомляє.

Щодо незадовільної якості електричної енергії

Розгляд претензій та скарг споживачів щодо показників якості електричної енергії, вимірювання показників якості електричної енергії, відшкодування збитків, завданих внаслідок недотримання ОСР показників якості електропостачання, здійснюється у порядку, визначеному розділом XIII Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР).

Основні показники якості електричної енергії визначені у пунктах 11.4.7 – 11.4.12 глави 11.4 розділу XІ КСР.

Згідно з положеннями пунктів 11.4.6 та 11.4.7 глави 11.4 розділу XI КСР, параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ ЕN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення»(далі- ДСТУEN 50160:2014). Змінанапругинеповиннаперевищувати± 10 % від величини номінальної напруги.

Основні показники якості електричної енергії визначені у пунктах 11.4.7 – 11.4.12 глави 11.4 розділу ХІ КСР.

Разом з тим додатково зазначаємо, що відповідно до пункту 1.1 ДСТУ EN 50160:2014 стандарт не поширюється на незадовільні умови роботи електричної мережі, зокрема:

– установлення тимчасового електропостачання споживачів унаслідок аварії;

– у надзвичайних ситуаціях, зокрема, таких як: форс-мажор;

– дефіцит потужності внаслідок зовнішніх подій.

Відповідно до положень пунктів 13.2.1 та 13.2.2 глави 13.2 розділу XIII КСР у разі надходження скарги/звернення/претензії споживача або групи споживачів (колективної скарги/звернення/претензії) щодо якості електричної енергії ОСР розглядає її протягом 15 днів з дня отримання скарги/звернення/претензії, а у разі проведення вимірювань параметрів якості електричної енергії в точці розподілу споживача – протягом 30 днів та протягом 45 днів – для колективної скарги/звернення/претензії.

За результатами розгляду скарги (претензії) споживача щодо якості електричної енергії ОСР надає відповідь споживачу у письмовій формі, яка повинна містити інформацію щодо:

1) у разі визнання скарги/звернення/претензії обґрунтованою: причин недотримання показників якості електричної енергії;

заходів та строків стосовно усунення ОСР причин недотримання показників якості електричної енергії з урахуванням вимог пункту 13.2.11 глави 13.2 розділу ХІІІ КСР або проведених робіт, якщо причини недотримання показників якості електричної енергії було усунуто під час розгляду скарги;

результатів вимірювання параметрів якості електричної енергії у разі його проведення;

2) у разі визнання скарги/звернення/претензії такою, що не підлягає задоволенню: документів, що підтверджують порушення споживачем вимог КСР, зокрема якщо установки чи прилади споживача не відповідають стандартам або технічним умовам приєднання, що їх встановили державні органи влади або ОСР, нормативно-технічним документам, унаслідок чого параметри якості електричної енергії в точці розподілу споживача не відповідають показникам, визначених цим Кодексом;

результатів вимірювання параметрів якості електричної енергії, що підтверджують дотримання ОСР нормативних показників якості електричної енергії та які проведені відповідно до вимог пунктів 6.2.1 – 6.2.5 глави 6.2 розділу VI КСР та пункту 13.2.10 цієї протягом не менше 7 календарних днів, за виключенням часу тривалості перерв в електропостачанні;

3) у разі відмови споживача від скарги/звернення/претензії щодо якості електричної енергії, що подається письмово в довільній формі, ОСР зобов’язаний до закінчення строку її розгляду надати письмову відповідь такому споживачу із зазначенням інформації про залишення її без розгляду.

Відповідно до пунктів 13.2.4 та 13.2.5 глави 13.2 розділу XІІI КСР представник ОСР у разі необхідності проводить вимірювання параметрів якості електричної енергії в точці розподілу відповідно до вимог пунктів 6.2.1 – 6.2.4 глави 6.2 розділу VI КСР протягом не менше 7 календарних днів за виключенням часу тривалості перерв в електропостачанні. ОСР може зменшити тривалість вимірювання або не проводити вимірювання у разі визнання факту недотримання показників якості електричної енергії в точці розподілу електричної енергії споживача.

Відповідно до пунктів 13.2.6 глави 13.2 розділу XІІI КСР результати вимірювання повинні містити таку інформацію:

– дата та час встановлення та зняття вимірювального засобу, його тип;

– усереднене значення відхилення напруги на кожному 10-хвилинному проміжку часу протягом терміну вимірювання.

ОСР зобов’язаний усунути причини недотримання показників якості електричної енергії протягом 30 днів у разі можливості їх усунення оперативними діями персоналу ОСР або 180 днів у разі необхідності проведення будівельних робіт або заміни елементів мережі. ОСР причини недотримання показників якості електричної енергії письмово повідомляє споживача про проведені роботи.

Зазначаємо також, що відповідно до пункту 5.1 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, затвердженого постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 (далі – Порядок № 375) компенсація споживачам не надається ОСР, зокрема у випадках:

– недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг, спричинених доведеними форс-мажорними обставинами;

– застосуванням заходів регулювання споживання з метою вимушеного зменшення величини споживаної електричної енергії та потужності у випадках, передбачених КСР.

Разом з тим, у зв’язку з постійними ракетними обстрілами об’єктів критичної інфраструктури на території України та зосередження основних зусиль ОСР на забезпеченні надійного (безперервного) електропостачання існують об’єктивні обставини, пов’язані з незадовільними умовами роботи електричної мережі, зокрема установлення тимчасового електропостачання споживачів унаслідок аварії, настання форс-мажору, наявності дефіциту потужності внаслідок зовнішніх подій, які перебувають поза межами впливу ОСР, та можуть унеможливлювати або ускладнювати дотримання ОСР рівня напруги в точці розподілу споживачу, встановленого КСР. Таким чином беручи до уваги норми КСР щодо дотримання параметрів якості електричної енергії лише за нормальних умов експлуатації та пункту 1.1 ДСТУ EN 50160:2014 ОСР об’єктивно не може нести відповідальність за дотримання показників якості електричної енергії (рівня напруги) у випадках застосування заходів регулювання споживання з метою вимушеного зменшення величини споживаної електричної енергії та потужності (аварійне розвантаження, застосування графіків обмежень, аварійних і погодинних відключень) та тимчасових схем живлення споживачів, спричинених пошкодженнями мереж розподілу електричної енергії внаслідок військової агресії російської федерації.

При цьому вплив застосування заходів регулювання споживання з метою вимушеного зменшення величини споживаної електричної енергії та потужності, а також тимчасових схем живлення споживачів на недотримання показників змінення напруги, встановлених КСР, повинен бути документально підтверджений.

Щодо перерви у електропостачанні

Згідно з вимогами пунктів 11.5.1 та 11.5.2 глави 11.5 розділу ХІ Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), послуги з розподілу електричної енергії надаються користувачу безперервно, крім випадків, передбачених договором про надання послуг з розподілу електричної енергії та Кодексом.

Випадки припинення розподілу електричної енергії, зокрема за форс-мажорних обставин, у тому числі:

– застосування графіків та протиаварійних систем зниження електроспоживання з метою – запобігання порушенню режиму роботи ОЕС України;

– аварійні перерви електропостачання.

Також, згідно з пунктом 11.5.3 КСР, обмеження/припинення розподілу електричної енергії відповідному користувачу має проводитися відповідно до вимог ПРРЕЕ та цього Кодексу за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших користувачів.

Відповідно до пунктів 11.5.5-11.5.6 глави 11.5 розділу ХІ КСР про планові перерви в електропостачанні ОСР повинен обов’язково повідомляти на власному офіційному вебсайті в мережі Інтернет та/або через засоби масової інформації не пізніше ніж за 5 днів до початку перерви. При цьому, ОСР повинен розміщувати на власному вебсайті інформацію щодо планових перерв в електропостачанні із зазначенням населених пунктів та вулиць та/або об’єктів, які будуть відключені, причини перерви, дати та часу початку перерви (з точністю до години) та її орієнтовної тривалості, а також надсилати інформацію органам місцевого самоврядування, на території яких заплановані перерви в електропостачанні, шляхом її направлення на офіційну електронну адресу, зазначену на вебсайті таких органів місцевого самоврядування або в іншій спосіб згідно з  домовленістю сторін.

Таким чином передбачено, що інформація про планові перерви в електропостачанні має бути розміщена на вебсайті та надіслана органам місцевого самоврядування не пізніше ніж за 5 календарних днів до початку перерви.

Крім того, ОСР має здійснювати інформування споживача за допомогою електронного зв’язку шляхом направлення йому повідомлень (зокрема через сервіси особистих кабінетів споживачів та/або інші електронні платформи, зазначені в договорі споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії) щодо планових (не пізніше ніж за 3 календарні дні до початку перерви) та значних аварійних перерв в електропостачанні з кількістю відключених споживачів більше 100 та тривалістю понад одну годину.

Разом з тим зазначаємо, відповідно до підпункту 2 пункту 1 постанови НКРЕКП від 26.03.2022 № 349 «Щодо захисту інформації, яка в умовах воєнного стану може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом, у тому числі щодо об’єктів критичної інфраструктури» (далі – Постанова № 349) ОСР не розміщують через засоби масової інформації та/або на офіційному вебсайті в мережі Інтернет інформацію, передбачену, зокрема, пунктом 11.5.5 та абзацом першим пункту 11.5.6 глави 11.5 розділу XI КСР.

Водночас, відповідно до підпункту 6 пункту 1 Постанови № 349 ОСР мають забезпечити розміщення на власному офіційному вебсайті в мережі Інтернет інформації про час початку та закінчення перерви електропостачання споживачам із зазначенням назв населених пунктів, вулиць, будинків, корпусів тощо та назв перерв (планова, аварійна, застосування графіків обмеження споживачів). При цьому оператор системи розподілу зобов’язаний кожні 30 хвилин актуалізувати зазначену інформацію.

Відповідно до пунктів 2.1 та 2.4 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, затвердженого постановою НКРЕКПвід 12.06.2018 № 375 (далі– Порядок №375), затвердженого НКРЕКП з метою захисту прав споживачів та підвищення якості надання послуг, ОСР зобов’язаний дотримуватися гарантованих стандартів якості надання послуг, зазначених у пунктах 2.3 Порядку № 375, а у разі їх недотримання – надавати споживачу компенсацію в розмірах та відповідно до процедур, визначених Порядком № 375.

Водночас, як вже вище зазначали, компенсація не надається у випадках визначених абзацам 2 та 3 підпункту 1 пункту 5.1 Порядку № 375.

Крім того, слід зазначити, що згідно зі статтею 218 Господарського кодексу України у випадку, якщо інше не передбачено законом або договором, суб’єкт господарювання за порушення господарського зобов’язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов’язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних та невідворотних обставин за певних умов здійснення господарської діяльності.

Положення статті 617 Цивільного кодексу України також передбачають випадки звільнення особи від відповідальності за порушення зобов’язання якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Варто зазначити, що настання форс-мажору не звільняє особу від необхідності виконання зобов’язання, якщо це прямо не передбачено умовами договору, а лише від відповідальності за його невиконання у встановлений термін.

Щодо правильності виставлення рахунка за спожиту електричну енергію Положеннями підпункту 7 пункту 9.6.3 розділу ІХ Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 визначено, що порядок надання електропостачальником споживачам даних щодо споживання ними електричної енергії передбачає, зокрема, що  електропостачальник та споживач за ініціативою однієї зі сторін оформлюють акт звірки спожитої та сплаченої електричної енергії відповідно до отриманих електропостачальником фактичних показів засобу вимірювання за даними адміністратора комерційного обліку, який безоплатно надається споживачу.

Окрім того, відповідно до підпункту 3 пункту 4.3 глави 4 Порядку № 375 до гарантованих стандартів якості надання послуг електропостачальника належить, розгляд звернень споживачів щодо перевірки правильності рахунка за електричну енергію у строк 5 робочих днів з дати отримання звернення.

Таким чином НКРЕКП пропонує звернутися до електропостачальника (ТОВ «Київська обласна енергопостачальна компанія») з пропозицією оформити акт звірки спожитої та сплаченої електричної енергії за визначений період, а у разі незгоди з рішеннями електропостачальника, звернутись до НКРЕКП зі скаргою та надати копії таких рішень.

Враховуючи вищенаведене, ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» зобов’язане:

1) вживати всіх залежних від нього заходів для забезпечення жителів села Хотянівка Вишгородського району Київської області                                  надійним (безперервним) розподілом електричної енергії, параметри якості якої відповідають встановленим стандартам;

2) розглянути колективне звернення щодо незадовільної якості електричної енергії відповідно до порядку, визначеного главою 13.2 розділу XІІI КСР;

3) забезпечити своєчасне інформування споживачів про перерви в електропостачанні відповідно до Постанови № 349 та дотримуватися вимог пункту 10.5.8 глави 10.5 розділу X КСР під час складання та застосування графіків відключення, а саме забезпечити максимально можливий рівномірний (справедливий) розподіл участі споживачів у заходах з розвантаження енергосистеми.

Про результати розгляду звернення повідомити гр. Федоренко Л. А. та НКРЕКП протягом 10 робочих днів з дня отримання листа (щодо незадовільної якості електричної енергії – протягом 45 днів з дня отримання листа).

ТОВ «Київська обласна енергопостачальна компанія» зобов’язане в узгоджений із гр. Федоренко Л. А. час провести звірку фактично спожитої і оплаченої електричної енергії по її особовому рахунку.

Додаток (на другу та третю адреси): копія колективного звернення на 4 арк. в 1 прим.

З повагою, член НКРЕКП Олексій МАГДА

Sharing is caring!

Send a Comment