Вадим Мельник: «Завдання БЕБ — виявляти кримінальні процеси, які мають корупційне прикриття в економіці, і їх вилучати»

Колишній голова Державної фіскальної служби Вадим Мельник очолив новостворене Бюро економічної безпеки 20 серпня. Очікується, що новий ревізійний орган відповідатиме за розслідування всіх фінансових злочинів, якими наразі займаються СБУ, Нацполіція та податкова міліція, та викорінить так зване «кошмарення» бізнесу. Одразу після призначення голова Бюро став об’єктом журналістського розслідування — команда «Схем» виявила невідповідність у його декларації. За даними журналістів, у 2017 році Мельник придбав квартиру в елітному житловому комплексі в Одесі за суму, що вдвічі менша за ринкову вартість помешкання. Суспільне поговорило з керівником БЕБ про викорінення корупції, а також про цілі та першочергові завдання нового відомства.

  Нині економічні злочини розслідують СБУ, Національна поліція та податкова міліція. Фактично БЕБ буде мати повноваження цих трьох органів. Якою ви бачите структуру та як має виглядати ваша ідеальна команда?

— Бюро економічної безпеки — це зовсім не правоохоронний орган. Це центральний орган виконавчої влади, у якого є правоохоронна функція. Це орган, який буде організовувати боротьбу із кримінальними проявами у сфері економіки держави. Це жодним чином не орган, який замість податкової міліції. Це зовсім новий орган з новою філософією, з новим алгоритмом побудови роботи.

Він буде більш аналітичний, тому що жодним чином досягати ефективності старим способом, використовуючи традиційну модель розслідування кримінальних проваджень, не вдасться. За моїми оцінками і за оцінками фахівців, які так само є у моїй команді, ми оцінили здатність державної фіскальної служби боротися із злочинністю, яка підслідна податковій міліцїі, десь на 48%. А вона має складати від 75%. Неефективність перш за все саме у відсутності цього аналітичного підходу.

— Можна було б просто реформувати податкову міліцію, державну фіскальну службу по факту і додати цей аналітичний відділ, провести переатестацію і готово. Для чого створювати новий орган?

— Тому, що аналітик — це не айтішник, не оперативник, не слідчий. Це людина, яка за допомогою певних програмних продуктів, має обробляти великі масиви даних і робити аналіз стану в економіці. Стану в тому числі криміногенних процесів і як вони впливають на економіку. Це не та робота, якою ми займалися до цього. Саме правоохоронний блок, правоохоронна функція є, розслідування кримінальних проваджень є, але вони будуть спрямовуватися аналітикою. Це перш за все взаємодія з органами влади, з міністерствами та різними відомствами, для того, щоб визначати оці ризики і їх долати. І необов’язково їх долати у правоохоронний спосіб. Традиційна модель — завжди боротьба з кримінальними правопорушеннями. З системними кримінальними проявами системно у державі в економіці ніхто до цього не займався.

Аналітика буде визначати ризиковані моменти для економіки держави. Припустимо, я розглядаю у структурі управління стратегічного аналізу та планування. Тобто, вони будуть планувати, вони будуть готувати управлінські рішення, що краще зробити: це кримінальне провадження у майбутньому з цього аналітичного висновку чи з цього аналітичного продукту, чи це просто пропозиції до зміни законодавства або пропозиції до зміни будь-яких алгоритмів дій, які зменшать оці от криміногенні прояви в економіці держави.

— Але БЕБ все таки вбирає у себе функції СБУ, податкової міліції і Нацполіції стосовно економічних злочинів?

— Так, правда, це ми якраз кажемо про цю правоохоронну функцію, щоб розслідував кримінальні провадження виключно один орган — Бюро економічної безпеки. Це прибирається шляхом прийняття змін до Кримінально процесуального кодексу. Зараз, до речі, цей законопроект вже пройшов перше читання, всі погодження у комітеті і він готовий до другого читання. Це законопроект 3959-1, який передбачає наділення нас повноваженнями розслідування 23 кримінальних проваджень, передбачених Кримінальним кодексом. Коли він буде проголосований і прийнятий у Верховній раді, нам віддається у певній частині розслідування розкрадання коштів державного бюджету. Це в тому числі відшкодування ПДВ. Так, це буде наша зона відповідальності. Тобто, оці якраз статті і прибирають можливість розслідувати певні економічні злочини у Нацпола і у СБУ.

І я поясню, це стосується не тільки, як ви сказали, «кошмарення бізнесу». Слідчі дії це не «кошмарення» бізнесу, це в такий спосіб прописує закон як діяти правоохоронцю. Але, якщо дійсно правоохоронець використовує закон всупереч тому, що треба зробити по закону, це авжеж можливо назвати навіть злочином. Це зловживання, перевищення і так далі. Але, це ще і для чого робиться: для того, щоб більш ефективно боротися з економічними злочинами, із злочинами у сфері економіки.

— У конкурсі на посаду очільника Бюро економічної безпеки брали участь 59 кандидатів, серед них власне і ви. Ще до початку конкурсу багато хто із Банкової, із людей, які працюють із президентом, радники і так далі, заявляли про те, що нібито ваша кандидатура на цю посаду була прийнята ще задовго до результатів конкурсу…

— Жодним чином. По-перше, жодним чином ні з ким я це не обговорював. Коли я ще повернувся на посаду у ДФС, була така нагода, був оголошений добір. Це конкурсна процедура під час ковіду. Я виграв цей добір і я був задоволений, що я повернувся, тому що я вирішив для себе, що я хочу рухатись в державній службі і саме в такому органі. І я розумів, що буде новий орган і я йшов до цього. І логічним було моє подання документів на конкурс. І я вважаю, що результатами на конкурсі, в тому числі і в ході співбесіди, я показав, що я розумію ситуацію, я володію цією моделлю, я її знаю, як організувати цю роботу і що я можу це зробити.

— Ви очолювали раніше орган, про який говорили, що він неефективний, його критикували і ліквідували через фактично цю неефективність. Створили новий, який має прийняти частково функції старого органу. І в результаті цей новий орган очолює керівник попереднього органу. Бізнес також виступив проти «старих кадрів», як вони це назвали, у керівництві Бюро економічної безпеки.

— По-перше, я не хотів би погоджуватися з цим у частині, що податкова міліція себе дискредитувала. Я чітко кажу: так, вона перестала бути ефективною. А якщо є кадри, які дискредитують, то авжеж з такими кадрами треба розбиратися у правильному законному руслі. Але що стосується, наприклад, того, що я — старий кадр. Ну, по-перше, я прийшов вже будучи цивільним. Чотири роки пробув цивільним і я повернувся. Але, я заявляв про те, що система вже втрачає ефективність, ще в 2016 році. І, до речі, до того, що людина старої системи очолює новий орган, — я це не вважаю жодним чином ніякою перепоною. Це те саме, що питають, а чи буду я брати людей зі старої структури. Ви знаєте, на це я кажу, що якщо він фахівець, його необхідно брати.

— То ви будете брати на роботу старих колег?

— Не брати, а на конкурсі хай беруть участь. У мене є своє бачення до старих керівників. І більш негативне, аніж позитивне. Є багато людей, які не готові, які просто відбувають свій час на роботі, яким просто вже нецікаво щось нове. І таких людей неможна допускати у систему. Це я кажу у тому числі і про податкових міліціонерів.

— Всі працівники будуть набиратися за конкурсом?

— Виключно всі. Зараз ми навіть обговорюємо питання по трудових договорах. Ці особи, які як правило не беруть участі у конкурсі, ми зараз прописуємо процедуру, щоб це так само був конкурсний відбір.

Чотири тисячі — це максимальна кількість, яка визначена у законодавстві. Для себе я визначив певну тактику щоб скоріше запустити цей орган. І зараз я намагаюсь якомога скоріше набрати певну кількість людей, яка складатиме 30% від апарату, які забезпечать роботу органу у цих напрямках. Ну, наприклад, 5 бухгалтерів, 5 юристів, 20 детективів і т.д. Які зможуть почати перші етапи роботи органу.

Тобто, конкурси я маю бажання почати максимум десь за один-два тижні. Так, непросто. Що стосується структури, то акцент я виставляю на аналітичній роботі. Це приблизно відношення 75% на 25% — це аналітиків детективів до обслуговуючого персоналу. Але не треба ще забувати, що окрім аналітиків-детективів є ще підрозділи, які забезпечують тайну діловодства, штаб, чергові частини, обліки зброї і т.д. Це так само вони входять у 70-75%. Далі. Я кажу, наприклад, що у нас склад апарату буде 600-700 людей.

— Ви багато говорите про конкурс на призначення працівників нового органу. Чи будуть у конкурсній комісії міжнародні експерти? Коли обирали очільника, коли вас обрали, міжнародних експертів у конкурсній комісії не було. І через це дуже часто закидають, що конкурс був не зовсім прозорий.

— Зараз Кабмін формує Раду громадського контролю. І вона напевно вже буде сформована на наступному тижні. Без Ради громадського контролю я не можу запустити конкурс, тому що для себе вирішив, що конкурси без Ради громадського контролю проходити не будуть. І я буду визначати трьох людей, які увійдуть у конкурсну комісію. Чи будуть брати участь у конкурсних комісіях іноземці, фахівці іноземних різних структур — так, це питання розглядається.

— Майже 17 років ви працювали державним службовцем. Не секрет, що у держустановах досить невеликі зарплати. Однак це не завадило вам надбати досить солідні статки, серед яких квартири у Києві за понад 1 млн. гривень, у Туреччині за понад 2 млн. гривен. Квартири в Ірпені, в елітному районі курортної Одеси минулого року ви придбали. У вашій декларації навіть можна побачити мисливську рушницю за 168 тисяч гривень. Як вам вдалося заробити на таку декларацію будучи державним службовцем?

— Ну, по-перше, вже те, що я показав, я не боюсь пояснити що це мої статки, статки моєї родини. Я ці грошові кошти заробляв не один рік. У нас філософія із дружиною така, що ми живемо ощадливо. Ми не прижимаємось, але і не зажимаємось. Але ми накопичуємо певні статки для того щоб краще жити. Якщо ми хочемо розширити свою житлову площу, то ми йдемо до цього і ми її розширюємо. Якщо нам хотілось купити більш престижну іномарку, ми її купили.

— Так, а яка середня зарплата була за оці 16 років на державній службі?

— Якщо я не помиляюсь, там були зарплати і у еквіваленті десь більше тисячі доларів. Дійсно мені зараз важко пригадати і курс коливається.

А з 2020-го, як вас призначили — яка?

— Зараз у мене зарплатня більше 40 тисяч гривень.

— Запуск Бюро економічної безпеки і майже одночасно ліквідація податкової міліції заплановані на 25 вересня. Однак знаю, що у БЕБ навіть немає фізично офісу. Власне чому ми і зустрічаємось у нас на території Суспільного. І обладнання для роботи немає. Чи все встигнете до запланованого запуску відомства придбати та упорядкувати все?

— Так, певні процеси були затягнуті, не по вині Кабміну, не по вині народних депутатів. Так трапилось, що воно трошки затягнулось. Але вперше в історії ліквідується орган ДФС в «ноль», під чисту. І ми бачимо, що зараз навіть проведення аудиту ДФС продовжений ще до 20 вересня. Просто фізично не встигають.

— До якого терміну продовжили?

— Наскільки я розумію, до 20 вересня. Це Кабмін приймав рішення, я зараз до цього не дотичний, тому не можу згадати чітко дату. Всі орієнтуються на дату 25.09. Чому ж я і сказав, що вибрав тактику якомога скоріше призначити 30% центрального апарату. Щоб всі напрямки перекрити, щоб почати роботу, щоб перехопити якраз цей функціонал, який повинен робити БЕБ. І чи встигнемо ми? Ні, ми не встигаємо.

— В законі про БЕБ йдеться про те, що ДФС має бути ліквідована на наступний день одразу після запуску БЕБ. А як буде, якщо ДФС ліквідують, а БЕБ ще не почне, фактично, працювати?

— Таке може статися, це ризик. І зараз якраз обговорюється це питання, як не допустити, щоб цього не трапилося. В законі прописано так: спочатку робота БЕБ, але не пізніше шести місяців. Шість місяців витікають, по закону, 25 чи 26 вересня. І це якраз та дата, коли вилучається з податкового кодексу блок податкової міліції, і вона перестає існувати.

БЕБ до 25 числа практично запустити неможливо, щоб він виконував свої функції. Але, змін ніхто ніяких не вносив про продовження терміну ліквідації ДФС. Тому, саме зараз головне питання — це кримінальні провадження і напевно алгоритм. Прокуратура має право визначати підслідність цих злочинів, розслідування кримінальних проваджень з іншими органами, можливо так і буде робитися.

— Ви маєте на увазі, що, можливо, ці злочини перейдуть до прокуратури?

— Можливо. Інших варіантів, чесно кажучи, я не бачу, тому що я не хотів би, щоб це дуже затягнулося в часі, щоб ці кримінальні провадження не потрапили жодним чином ні до Національної поліції, ні в СБУ. Вони повинні перейти в БЕБ, так написано в законі.

— Що ще може перейти від ДФС до БЕБу? Це зброя, автомобілі, обладнання?

— Так, в тому числі комп’ютерна техніка. Але, враховуючи технічні можливості тієї техніки, напевно буде ставитися питання її оновлення. Тому що, якщо потрібно обробляти великі масиви даних, будуть працювати на цій техніці серйозні програмні продукти, серйозні софти, то, звісно, це має бути відповідна техніка.

— Ви для себе, як керівник на ці 5 років, які ви ставите цілі?

— Я ще прописую собі стратегічний план. У мене є план на квартал. Я собі чітко завжди планую свою діяльність і визначаю собі певні KPI. Я собі ставлю завдання, ставлю приблизні терміни і я їх повинен досягти. Я на сьогодні поставив собі найближче — це запуск, поетапний. На першому етапі, це приблизно квартал, 100% — це організація процесів, укомплектування штату, технікою і т.д., це приблизно до кінця року.

— Ви плануєте зменшувати ризики у економіці, хочеться розуміти більш точно, на скільки відсотків?

— Якщо на сьогодні ми розуміємо, це я прихильник цих цифр, що тіньова економіка України складає близько 45-50%. І якщо ми у певній динаміці будемо долати 5, 10, 15% в тіні — це дуже добре. Але ви кажете зараз про цифри, а я кажу трошки про інше. Виявляти кримінальні процеси, які мають корупційне прикриття в економіці і їх вилучати. І вже дивитися, як воно впливає на зменшення тіні.

Sharing is caring!

Send a Comment