За відсутність світла належить компенсація

Оскільки зношеність електромереж та обладнання енергетичної інфраструктури в нашій країні сягає 50-70%, українці стали частіше потерпати від перебоїв зі світлом. За результатами 2020 року середня тривалість перерв електропостачання з вини операторів системи розподілу (ОСР) у нашій країні зросла з 682 до 816 хвилин, у порівнянні з попереднім роком.

Аби покращити ситуацію, державний регулятор підвищив вимоги до якості електропостачання. Зокрема з 2022 року планові перерви в постачанні електроенергії у незимові місяці не повинні тривати понад 12 годин (зараз – 24 години), а в зимові – більше 6 годин.

«Українська енергетика» проаналізувала оновлені стандарти якості електропостачання та з’ясувала, яку компенсацію можуть отримати споживачі в разі недотримання цих стандартів колишніми обленерго.

Яким має бути електропостачання

Відповідно до висновків, зроблених аналітиками, за 2020 рік показник тривалості перерв в електропостачанні (SAIDI) з вини компаній (йдеться про планові перерви без попередження споживачів і перерви через технологічні порушення електропостачання) зріс на 20%. Показник SAIDI внаслідок запланованих перерв збільшився на 2%.

Перерви у містах здебільшого становлять від 149 до 1900 хвилин, у селах – від 13 до 3117 хвилин, і це у перерахунку на одного споживача. Більш ніж у чверті ОСРів показник SAIDI перевищує 1 тисячу хвилин.

У зв’язку з COVID-19, це не просто побутові незручності, а збитки, адже чимало людей сьогодні працює вдома. Крім того, через неякісне електропостачання, а саме – через перепади напруги, у людей нерідко виходить з ладу дорога побутову електротехніка.

Зазвичай під час перебоїв чи інших проблем з електропостачанням споживачі відразу телефонують в колишні обленерго та на гарячі лінії місцевих органів влади. Однак, на жаль, мало хто зі споживачів знає, якою саме має бути якість наданих послуг, а відтак – що можна вимагати у надавача послуги за недотримані ним стандарти.

Стандарти якості електропостачання в Україні затверджує Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Якщо постачальники послуги не дотримуються цих стандартів, то споживачі вправі вимагати матеріальної компенсації відповідно до спеціального Порядку, розробленого Комісією.

«Гарантовані стандарти якості електропостачання були запроваджені з січня 2017 року», – розповідає член НКРЕКП Олексій Магда.

Втім із того часу перелік стандартів і розміри надання компенсації споживачам за недотримання постачальниками належної якості послуг були оновлені.

Зі слів представника Комісії, загалом існує 22 стандарти для операторів системи розподілу електроенергії, 17 стандартів – для оператора системи передачі, 6 стандартів – для електропостачальників.

Так, відповідно до Кодексу систем розподілу, параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів повинні відповідати параметрам державних стандартів України. Наприклад, стандартна номінальна напруга має становити 220 В, а її коливання не повинні перевищувати ± 10%. Це 198-242 В.

«Із 1 липня 2021 р. набув чинності гарантований стандарт щодо частоти перерв в електропостачанні, – зазначає Олексій Магда. – Так, кількість перерв (тривалістю понад 1 годину) в електропостачанні протягом 12 календарних місяців у точці розподілу споживача (для запланованих перерв без попередження споживача та перерв із причин технологічних порушень в електричних мережах ліцензіата) може становити: у міській місцевості – менше 7; у сільській – менше 9. Кількість запланованих перерв із попередженням споживача (без урахування значних планових робіт – реконструкції та заміни мереж), внесених в інвестиційні програми компаній – менше 12».

Розміри компенсації за неякісне електропостачання

У разі недотримання постачальником стандартів якості електропостачання, споживач може отримати компенсацію.

Перелік стандартів якості електропостачання, за порушення яких надається компенсація:

– тривалість відновлення електропостачання після перерви;

– строки видачі технічних умов на приєднання;

– перевірка лічильників;

– відповіді на звернення споживачів;

– якість електричної енергії (напруги);

– частота перерв електропостачання тощо.

«Розміри компенсації визначені НКРЕКП і становлять для побутового споживача від 200 до 600 грн., – каже представник Комісії. – Зокрема, за недотримання стандартів якості електричної енергії (показників змінення напруги) споживачу належить компенсація у розмірі 25% плати за надання послуг із розподілу електроенергії. За недотримання стандарту щодо частоти перерв в електропостачанні (запровадженого з липня 2021 року) за відповідним зверненням споживача оператор системи розподілу надає компенсацію в розмірі 200 грн. та додатково 50 грн. за кожну перерву понад встановлений стандарт».

Олексій Магда зауважує, що споживач отримує компенсацію автоматично. Тобто йому не потрібно кудись додатково звертатися після початкового звернення. Винятком є випадки недотримання постачальником окремих стандартів. Наприклад, якщо йдеться про частоту перерв в електропостачанні, то для отримання компенсації споживач має звернутися до оператора системи розподілу. У разі невірного рахунку – до електропостачальника. Якщо споживач не отримав показники зміни напруги, то для отримання компенсації має подати скаргу щодо незадовільної якості електричної енергії.

Останні зміни стандартів якості електропостачання

18 серпня 2021 року своєю постановою НКРЕКП внесла зміни до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсації споживачам за їх недотримання.

«Цим документом встановлюється компенсація за відсутність однієї фази протягом більш ніж 24 години для споживачів, приєднаних до електричних мереж за трифазною схемою електроживлення. Посилюється стандарт щодо часу відновлення після початку перерви в електропостачанні (з 24 до 22 годин) з 1.01.2022 р. Змінюється гарантований стандарт щодо тривалості планових перерв в електропостачанні з попередженням споживачів. Так, допустима тривалість планових перерв в електропостачанні скорочується з 24 до не більше 12 годин у незимові місяці та до 6 годин – у зимові. Виключення становлять лише значні планові роботи (реконструкція та заміна мереж), внесені в інвестиційні програми компаній. Тривалість таких планових робіт не повинна перевищувати 24 години у незимові місяці та 8 годин – у зимові», – розповідає Олексій Магда.

Крім того, збільшується розмір суми компенсації для окремих стандартів. Зокрема, зросли суми відшкодувань за надто великі перерви в електропостачанні та понаднормові строки для налагодження якісного постачання електроенергії.

«За недотримання стандарту щодо відновлення електропостачання після початку перерви в електропостачанні компенсація зросла з 200 до 300 грн для побутових споживачів. За порушення встановлених строків усунення причин неякісного електропостачання компенсація за кожен місяць недоотримання збільшується зі 100 до 200 грн для побутового споживача», – каже представник НКРЕКП.

На такі кроки державний регулятор пішов через велику кількість скарг споживачів.

«У пояснювальній записці до проєкту постанови (про зміни до стандартів якості електропостачання – ред.) зазначалось, що зміни ініційовані на підставі численних скарг споживачів щодо тривалого часу відновлення електропостачання після перерв і відсутності відповідальності ОСР за неякісне електропостачання перед споживачами», – пояснює керівник практики енергетики юридичної фірми «Sayenko Kharenko» Марина Гріцишина.

Скаргами рясніють сайти всіх електропостачальників та ОСР.

«1 вересня цього року написала заяву на виклик електромонтера для розпломбування лічильника, сплатила послугу. До сьогодні від ПАТ «Запоріжжяобленерго» ні дзвінка, ні монтера. Додзвонитися за телефоном «гарячої лінії» неможливо – набирала протягом місяця раз 50 у різний час. Коли я отримаю замовлену послугу?» – пише Марина Астіон.

За даними мобільного додатку «Енергетика онлайн», найчастіше українці через цей додаток скаржились на неправильно виставлений рахунок, якість послуг, зчитування та передачу показів лічильника. З березня 2019 по вересень 2021 року найбільша кількість звернень була надіслана на адресу ТОВ «Київська обласна енергопостачальна компанія» (383), ПРАТ «Харківенергозбут» (178) і ТОВ «Запоріжжяобленерго» (117).

Марина Гріцишина акцентує, що за індексом середньої тривалості довгих перерв в електропостачанні (SAIDI) в Україні найгірші показники в порівнянні з країнами ЄС. Так, відповідно до Річного звіту НКРЕКП за 2020 рік показники SAIDI з вини компаній у 2020 році в Україні складали в середньому 816 хвилин або 13,6 години. В ЄС найбільший показник демонструє Румунія – 361 хвилина. Це в понад два рази менше, ніж в Україні.

“Враховуючи значні проблеми з тривалими перервами в електропостачанні в Україні, зміни до Порядку направлені на встановлення гарантованого стандарту щодо тривалості планових перерв в електропостачанні із попередженням споживачів. Крім того, зміни запроваджено для посилення стандартів щодо часу відновлення після початку перерви в електропостачанні. Однак скорочення часу відновлення електропостачання з 24 до 22 години почне діяти лише з 01.01.2022 року», – додає юристка.

Вона радить споживачам звернути увагу на викладений у новій редакції додаток до Порядку – «Розмір компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг ОСР». Цей додаток містить більш розширений перелік гарантованих стандартів із розмірами компенсації споживачам.

«ОСР надає споживачу компенсацію за недотримання гарантованих стандартів якості шляхом урахування суми відповідної компенсації в рахунку за надані послуги з розподілу електричної енергії, якщо за умовами договору про надання цих послуг їх оплату здійснює споживач. Але якщо постачання електричної енергії споживачу здійснюється постачальником універсальних послуг, то компенсація відбувається через електропостачальника», – каже Марина Гріцишина.

Співрозмовниця зауважує, що реєстри нарахування компенсації споживачам за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг щомісяця подаються ОСР та електропостачальниками в НКРЕКП.

«Отже, окрім встановлення гарантованих стандартів, НКРЕКП також здійснює контроль за їх дотриманням і за здійсненням компенсацій споживачам», – додає юристка.

Що слід знати споживачу, готуючи скаргу

Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, претензії або скарги споживачів щодо якості електричної енергії ОСР повинен розглянути протягом 15 днів з дня їх отримання. Якщо постачальнику послуги потрібно провести вимірювання показників якості електричної енергії в точці розподілу електричної енергії, то скарга споживача розглядається протягом 30 днів.

Оператор системи розподілу має виправити ситуацію з недотриманням стандартів якості електричної енергії протягом 30 днів, якщо є можливість усунути причини за допомогою оперативних дій персоналу ОСР. Якщо для цього потрібно провести будівельні роботи або замінити елементи мережі, то ОСРу дається 180 днів.

Зауважимо, що оператор системи розподілу відповідає лише за якість тієї електроенергії, яка подається до вводу у будинок. Якщо ж причиною неякісного електропостачання є внутрішньобудинкові електричні мережі, то проблему в багатоквартирному будинку мають усувати ЖЕК (управляюча компанія) або ОСББ, у приватному – власник житла. Тому, в разі неякісного електропостачання споживач багатоповерхівки насамперед повинен звернутися до управляючої компанії чи ОСББ, щоб вони направили свого електрика для перевірки електромережі в квартирі та будинку споживача та для замірів напруги на вводі у будинок. Якщо тут буде зафіксоване неякісне електропостачання, споживачі можуть подавати скаргу до ОСР.

До слова, подати скаргу до оператора системи розподілу можна через вже згаданий вище мобільний додаток «Енергетика Онлайн».

ОСР може відхилити скаргу, якщо доведе, що в неякісному електропостачанні винен, наприклад, сам споживач або стан внутрішніх будинкових електромереж. Або якщо результати вимірювання (протягом 7 днів), наприклад, напруги, підтвердять дотримання ОСРом стандартів якості електропостачання. Втім споживач може не погодитися з цими результатами і звернутися зі скаргою чи претензією до НКРЕКП. І якщо представники Комісії під час розслідування з’ясують, що в неякісних послугах винен оператор системи розподілу й він проігнорував скаргу споживача або споживачів, то НКРЕКП зобов’яже ОСР надати споживачу компенсацію у подвійному розмірі. Крім того, рішення по скарзі споживача може бути оскаржено в суді.

Отже, НКРЕКП підвищила вимоги до якості електропостачання. Комісія зменшила час для відновлення електропостачання після початку перерви, зменшила максимальну тривалість планових перерв в електропостачанні з попередженням споживачів. Крім того, Регулятор збільшив деякі компенсації споживачам за недотримання стандартів якості електропостачання. Інше питання, чи всі українці готові витрачати свій час і нерви, якщо компенсація не була призначена ОСРом автоматично? Адже довести надання неякісних послуг з електропостачання не так просто.

Sharing is caring!

Send a Comment