Хто «благословляє» тіньові тендери на закупках «Укрзалізниці»

Розслідування про основного фігуранта тендерів, який до цього завжди лишався в тіні

Акціонерне товариство «Укрзалізниця» одне з найбільших державних підприємств в України, чисельність співробітників нараховує 375 тис. чоловік, а загальна капіталізація компанії сягає 230 мільярдів гривень. З впровадженням системи Prozorro «Укрзалізниця» постійно почала фігурувати в скандалах пов’язаних з закупівлями. Мутні закупівлі були і до цього, але зараз вони стали більш доступними для ознайомлення громадськості.

Зазвичай, коли мова йде про скандальні закупівлі на «Укрзалізниці», в об’єктиві журналістів опиняються вигодоотримувачі — особи, компанії з орбіти яких виграють на тендерах. Проте, лишається без уваги інша сторона — представники «Укрзалізниці», які санкціонують данні закупки.

Олійник Таїса — директор Департаменту з планування очікуваної вартості у сфері закупівель АТ «Укрзалізниця» здійснює контроль над формуванням та погодженням очікуваних цін та закупівель регіональними філіями та філіями АТ «Укрзалізниця». Важливо розуміти, що закупівлі «Укрзалізниці», як і інші державні закупівлі, є аукціоном на пониження. Тобто, «УЗ» встановлює ціну за товар чи послугу, яку компанія готова заплатити, а контрагенти мають змагатися між собою, зменшуючи запропоновану ціну, пропонуючи «УЗ» якнайменшу ціну за товар, яким вони володіють. Проте, так має бути в ідеалі. В реальності товар закупляється за завищеними цінами, а ціни, завищені подекуди в декілька разів, встановлюються самою «Укрзалізницею».

Відповідальною особою за встановлення цін є Таїса Олійник. Вона вже декілька років працює в «Укрзалізниці». Ще в лютому 2017 року, коли керівником тоді ще ПАТ «Укрзалізниця» був Войцех Балчун, Олійник опинилася в схемі можливих корупційних ризиків та втрат державного бюджету. Тоді Таїса Олійник займала посаду заступника начальника Департаменту матеріально-технічного забезпечення.

В підпорядкуванні Таїси Олійник знаходиться «Центр забезпечення виробництва», а серед основних корупційних ризиків значилося лобіювання певних постачальників, укладення договорів за завідомо завищеними цінами, придбання неякісної та старопридатної продукції. Керівником «Центру забезпечення виробництва» є Олег Вікторович Золотарьов. Також в «схемі» бере участь керівництво Офісу трансформації закупівельних процесів і Департамент тендерних процедур.

Якщо відслідкувати тенденцію за останні декілька років, то протягом останніх років очікувана вартість більшості товарів, які закупляє «Укрзалізниця», зросла на 100%, заслугою чого є діяльність Олійник та її колег по схемі.

Олійник Таїса Олександрівна не є достатньо публічною особою. В декларації про доходи наявна інформація про набуття нею житлового будинку площею 319,8 м2 в с. Петрушки, Києво-Святошинському району, а також земельної ділянки площею 1545 м2.

Чоловік Таїси – Олійник Костянтин Костянтинович донедавна працював в ДП ДК «Укрспецекспорт». Брат Таїси – Карра Василь Олександрович, також був працівником і начальником відділу «Укрзалізниці».

«Укрзалізниця» постійно оголошує і проводить десятки тендерів на сотні мільйонів гривень. Каталог закупівель величезний — від палива і газу та запчастин до одягу, штор, рушників і наволочок. Оголошуючи тендер, замовник — «Укрзалізниця», публікує тендерну документацію, в якій описуються вимоги до товару. Часто ці умови прописуються під конкретного виконавця, який має «виграти» в тендері, та закладаються умови для відкидання пропозицій конкурентів. Зосередимося на деяких тендерах. 17 травня 2020 року «Укрзалізниця» оголосила тендер на закупівлю «Телеметричного та термінального обладнання (Автоматизована система обліку пального при його прийманні, зберігання, видачі на акцизних складах АТ «Укрзалізниця» та її складових)».

В тендерній документації були вказані ряд дискримінаційних умов для обмеження конкуренції, зокрема:

— постачальник має мати відповідний досвід впровадження даних систем за останні три роки, що обмежує можливості компаній з більшим досвідом роботи;

— витратомір з пропускною здатністю 300-350 м3/год і дискретністю в 1 літр.

Даних продуктів немає на світовому ринку, адже їх виробництво є технічно важким і недоцільним. Мова йде про багатотонні об’єми палива, при вимірі якого ніде в світі не використовується обладнання з обліковою потужністю до 1 літра. До того ж, ця вимога йде всупереч із зазначеною в тендерній документації вимогою по похибці в 0,25%, адже мова йде про обладнання для виміру об’єму палива більше ніж 400 літрів.

Також 25 травня відбувся тендер на закупівлю запчастин до електровозів на суму 19,2 млн. гривень. Не дивлячись на велику номенклатуру товарів, закупівля була проведена одним лотом. До тендеру було допущено тільки дві фірми: ТОВ «Елтранс Україна» та ТОВ «КМГ Трейд». Цінові пропозиції учасників відрізнялися на 1800 грн. і обидві компанії не зменшували ціну, розігруючи «конкурентні» торги. Таким чином перемогу в тендері отримала компанія ТОВ «КМГ Трейд».

«КМГ Трейд» зареєстрована Ковальчуком Максимом Григоровичем 8 місяців тому у Києві. Ковальчуку також належить ТОВ «НТП «Трансінвест», за яким значиться низка кримінальних справ. Не дивлячись на це, компанія постійно виграє тендери «Укрзалізниці» та за шість років свого існування підписала з нею 208 договорів на майже півмільярда гривень. Тільки в 2019 році компанія виграла тендерів на 138 млн. гривень. В сфері державних закупівель компанія працює тільки з «Укрзалізницею».

Дані з інформаційно-аналітичної системи YouControl

Тільки на закупці кабелів в 2017-2019 роках «Укрзалізниця» переплатила 80 млн. гривень. За інформацією Служби безпеки України, в 2017-2019 роках посадовці «Центру забезпечення виробництва» під час проведення торгів сприяли низці фірм в отриманні державних замовлень. Департамент з планування очікуваної вартості у сфері закупівель, директором якого є Таїса Олійник, завищував очікувану вартість закупівлі приблизно на 20-30% від їх ринкової вартості. За версією слідства, це відбувалося шляхом фальсифікації документів щодо дослідження ринку пропозицій на предмет закупівель.

На самкінець, варто нагадати, що в «Укрзалізниці» продовжується процес корпоратизації та реформування. В 2014 році на базі Державної адміністрації залізничного транспорту утворилася ПАТ «Українська залізниця», а в 2018 році перетворилася на акціонерне товариство. Наприкінці 2019 року голова правління «Укрзалізниці» Желько Марчек проанонсував звільнення до 50% персоналу та відмову від непрофільних активів.

Джерело

Sharing is caring!

Send a Comment